sobota 20. června 2015

Kefírový dort

Hezký den všem :) V minulém fotokoktejlu vás zaujal kefírový dort, tak jsem tady se slibovaným receptem :) Kvůli vám jsem dort skutečně neplánovaně udělala, protože znova vám sem hodit ty stejné fotky a něco napsat mi přišlo málo :D Varianty mám pro vás popsané obě, jak zdravou s chia semínky a vločkami, tak klasickou, s piškoty.

Mně chutnají verze obě, ale samozřejmě pokud se snažíte jíst zdravě, piškoty asi nebudou to pravé. Nicméně základ je stejný. Potřebujete kefír nebo něco podobného. Moc se v tom nevyznám takže nechápu rozdíl mezi kyškou, podmáslím a kefírem. Já měla tentokrát kyšku, ale nejradši používám takové ty kefíry v krabičce. Kyšky je sice více, ale i tak mi dort ztuhl. Jako další důležitý bod je želatina a tvaroh. Nesmí chybět ovoce a cukr, případně med a piškoty nebo chia semínka a vločky.

Postup je jednoduchý, ale já se pokaždé modlím, aby želatina fungovala. Je totiž fajn mít želatinu furt od stejné značky. Já vždycky sáhnu po tom, co zrovna doma je. Blbé je, že v návodu vždy je něco o rozmíchání želatiny v relativně dost velkém množství vody a zahřátí. Jenže zahřívat kefír je blbost a vodu použít nejde, protože by to už bylo moc řídké. Já to tedy řeším tak, že želatinu rozmíchám v co nejmenším množstvím vody a to následně zahřeju.





Tahle želatina je absolutně top, protože není třeba si vymýšlet nějaký vlastní postup a množství vody se nám ideálně hodí.

Pak nechám chvilku vychladnout a přimíchám kefír a tvaroh. Je čas směs i osladit. U nás vede cukr a prošel mi med, ale nic umělého typu stévie bych neriskovala. Já bych to celé mohla jíst i neslazené, ale asi by mi to nikdo nejedl.


Med jsem míchala ještě do teplé želatiny, aby se lépe rozpustil.



Teď je ideální čas připravit si tuhé složky. Je blbost mísu nějak umělecky vyskládávat ovocem a piškoty, stejně po zalití krémem všechno vyplave. Takže vše tuhé bez přemýšlení hoďte do mísy (pokud máte, jako já dneska, maliny i se šťávou, míchejte to už rovnou do krému, aby byl rovnoměrně barevný).



Směs je hodně tekutá a v případě kostkového tvarohu není od věci si pomoct mixérem (ovoce samozřejmě nešleháme, i když i to by šlo).

V zimě používám kompotované ovoce. Nejvíc se osvědčily broskve, protože jsou výrazné. Ale nečekejte, že ovoce bude levitovat v krému, broskve jsou těžké, takže klesnou ke dnu. Teď v sezoně je samozřejmě ideální použít ovoce čerstvé, například jahody. Nebo třešně, ale komu by se chtělo je vypeckovávat... Piškoty berte takové, jaké máte. Perfektní jsou dětské, ale kdo nemá, lze nalámat i cukrářské.



Až to budete mít v míse, zalijte tvarohovou-kefírovo-želé (případně ovocnou) směsí a dejte ztuhnout. Zdravá varianta je samozřejmě dát místo piškotů chia semínka a vločky. Chia navíc nasají trochu vody, takže dort lépe ztuhne.


Docela mě štve, že piškoty plavou. Zkoušela jsem je průběžně potápět, než krém ztuhl, ale nikdy se mi to nepovedlo.


A tady už výsledek. Neměla jsem klasickou dortovou formu, ale na tvaru nezáleží :D

Doufám, že se v receptu vyznáte, neumím sepisovat postupy :D

Pokud budete dort dělat, určitě napište, jak se vám povedl :)

2 komentáře:

  1. Mmm, díky za recept, jen příště bych to třeba rozdělila na za 1., za 2. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš za co :) Super nápad, zkusím si na to vzpomenout, jestli ještě nějaký recept bude :D

      Vymazat